BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday, August 29, 2011

cita dan cinta??

let me tell u something about me.. aku jenis yang complicated.. aku sendiri tak tau ape yang aku nak.. simply said, aku bukan jenis yang suka study. aku bencikan rutin yang formal. namun, dari sudut akademik sejak sekolah rendah lagi aku tergolong dalam barisan mereka yang cemerlang. hal ini menyusahkan lagi aku untuk convince kan kat mak ayah aku untuk hentikan hasrat mereka melihat aku menggenggam segulung diploma, ijazah, master hatta phD sekalipon.. kenapa? ntah.. aku bukan kaki study. end off.. yang aku tau aku suka membaca tapi bukan buku-buku formal. aku lebih suka kan ilmu berkaitan hidup bukannya buku teks.

namun lain pula di pihak ibu bapa ku. mereka impikan aku menjadi seorang doktor pada awal nya. aku pulak pilih untuk menjadi peguam walaupun aku sudah berjaya mendapatkan tempat di RSMU ( Russian State Medical University ). see? ayah aku tak suka anak-anak nya menjadi peguam. so, aku plan untuk tukar cita-cita menjadi computer programmer. ayah aku pulak nak aku jadi engineer.. adeh.. skali lagi clash pendapat.. then aku tukar lagi cita-cita untuk jadi photographer. but still ayah aku bertegas aku kne jadi engineer..

antara cita-cita aku yang menggunung, antara cinta aku kepada ayah... aku dalam dilemma.. nampak tak konflik yang aku lalui? engineering takkan pernah jadi pilihan aku.. satu lagi.. untuk bende-bende berkaitan dengan pelajaran formal mmg aku takkan ambik port. bukan nya aku tak dapat nak catch up dengan syllabus pelajaran tuh tapi sebab aku tak rasa theory formal tu berguna 100% dalam kehidupan manusia. yang aku perlukan " bagaimana aku nak meneruskan kelangsungan hidup? " bukannya " bagaimana aku nak jadi top student ?"

apa motif kita untuk jadi top student kalau di akhir nya nanti takde ilmu untuk survive? hey hey ! ble tersesat dalam hutan, takde nye function trigonometry.. takde jugak function preparation of crystal.. so? apa motif aku nk hafal sume tuh padahal tak de kegunaan yang nyata? kenapa la aku terperangkap dalam dunia yang semakin hilang logik nya kini.. hadoiyai..

mungkin ada saja yang tak setuju dengan apa yang aku luahkan kini.. terpulang lah.. cz all i know is human made of varieties.. so, byk la pandangan yang ada. tak kira lah siapa anda, anda tetap mempunyai pandangan yang berbeza di antara satu sama lain. even PM and TPM pun mempunyai pandangan yang berbeza.. by that way, barulah mereka dapat memantapkan pemerintahan negara. what if semua pandangan manusia sama? tak ke membosankan tuh? tak de mode debat.. takde mode pertambahan idea. erk.. majukah negara?

ok ok.. back to the main point.. bout me.. cita dan cinta.. haish! adakah aku bakal menemui penghujung dilema ini? or terus menjeruk rasa membadai jiwa? ntah la.. semua keputusan terletak di tangan ayahanda dan bonda ku.. untuk melawan kata-kata mereka, tak mungkin.. apalah yang aku akan dapat kalau melakukan perkara yang tak mereka redhai? restu mereka takkan bersama ku.. haish! dilema... dilema...

cita? or cinta? erk... (=.=")

0 comments: