BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, September 17, 2011

semangkuk maggi and secawan nescafe...



tajuk yang menyelerakan.. ( bagi seorang student yang malas pergi cafe la kan? bagi mereka yang loaded dengan makanan, ape la sangat maggi ni.. right? ) haha.. jam menunjukkan pukul 6.45 ptg.. aku baru bangun tidur.. kepenatan semalaman jelajah seluruh KL and Selangor.. untuk apa? semata-mata untuk menghantar kawan aku alias adik angkat.. 

perjalanan dari melaka ke KL terasa singkat sebab ade nye highway.. oh menteri jalanraya.. mekasih buat highway untuk saya ! wee... :)
namun, yang menjadi halwa mata bertukar menjadi satu kesakitan bila aku mula melalui jalan-jalan yang tak pernah tenggelam dek malam.. contoh, jalan ampang, jalan bukit bintang, jalan tun abdul razak dan sebagainya.. muda mudi selamba melakukan aksi-aksi holywood ( kissing and hugging ) di tepi-tepi jalan.. wow.. sangat advance.. cayya la malaysia ! jimat duit aku.. tak perlu aku pergi ke mana-mana negara barat demi menyaksikan aksi-aksi dan drama-drama romeo juliet tuh.. ( but honestly ini adalah satu kata-kata perli okek? )

mata bengkak, hati bernanah??
yes ! sangat menyakitkan bila muda mudi itu ada juga dari kalangan orang melayu.. korang nak cakap aku conservative ? orthodox? paranoid? terpulang la.. sikit pon tak kesah.. yang aku kesahkan, masa depan anak cucu aku nanti.. kalau di zaman aku pon perkara itu sudah menjadi perkara biasa, apalagi di zaman mereka nanti.. risau bila memikirkan nya.. nauzubillah.. semoga tika itu anak cucu aku dapat membezakan yang mana baik dan yang mana tidak..

yang menarik pandangan aku, ada sebuah bar and club di sekitar jalan bukit bintang yang menggantungkan bendera Malaysia ; Jalur Gemilang.. namun di dalam nya muda mudi bertindak dan behave macam kurang bertamadun.. maaf andai ada yang terasa.. and maaf jugak kalau post kali ini agak terjerumus ke arah satu pertuduhan yang conservative.. but ask yourself please, bertamadun kah anda jika anda berkelakuan seperti kaum-kaum jahiliah dahulu kala? arak menjadi minuman, sex menjadi permainan, maruah di lambung-lambung melangit namun ketanah jua tempat jatuhnya.. ini ke di katakan pemodenan? moden sangat ke sampai maruah anak bangsa tergadai dengan hiburan yang berlebihan? Astaghfirullah.. pedih hati dan perasaan ni memikirkan segalanya..

jam menunjukkan pukul 1.45 pagi, 17th September 2011.. masih lagi di sekitar Bukit Bintang.. tersergam indah bangunan shopping complex Pavillion.. itu bisa sahaja di jadikan kebanggaan.. barangan berjenama dan mahal memang terkumpul di situ.. bayangkan kalau satu bangunan terbakar or di letupkan.. agak-agaknya, siapa yang merana? haha.. jawab sendiri okek? leave it as a rhetorical question.. :p
tika ini aku dan sahabat aku, merangkap classmate aku memerhatikan suasana sekitar.. 80% manusia yang kami perhatikan malam ini adalah foreigner.. wow.. terasa seperti bersiar siar di Victoria Park pulak.. dan di sini yang menyedihkan makhluk-makhluk foreigner ni bawak adat mereka yang kurang enak dipandang pulak.. ade ke patut mereka duduk bercinta melebih-lebih sehingga tahap 18sx di tepi-tepi jalan.. pakaian? erk.. tayah cakap la..sepanjang perjalanan kami, aku and ana jek yang bertudung.. yang lain? erk.. paham- paham je la.. adoiyai.. adakah aku terlalu kekampungan? or adakah aku terlalu berlagak islamic sehingga aku merasakan bahawa aku tidak dapat menerima keadaan ini? conservative sangat kah aku? erk.. mungkin sahaja penduduk KL sudah terbiasa dengan gaya hidup tersebut, namun bagi aku, aku prefer sederhana la oit..


pesanan aku?

 woi woi ! consider la siket ! hang pa duk KL woi! center of MALAYSIA !! hang pa buat perangai buruk, SELURUH MALAYSIA dapat nama woi! ni negeri-negeri yang masih belum kronik lagi sosiologi nya cam mane pulak? PIKIR LA WOI ! orang luar akan sampai ke KL dahulu sebelum pergi negeri-negeri lain.. dan semestinya mereka akan tengok perangai hang pa.. apa hang pa nak mereka pikir yang MALAYSIA ni cuma sebuah negara ISLAM yang bertopeng sahaja? konon-konon islam tp penduduk nya lebih barat daripada barat sendiri? Astaghfirullahalazim.. tolong lah fikirkan nya semula.. memang la nampak mustahil untuk mengubah suasana tu.. ye.. memang sangat susah kalau tak ada yang cuba untuk mengubahnya.. bukan nya bermaksud korang kene pergi dewan parliment, discuss ramai-ramai then pergi pulak kepada Majlis Raja-Raja , pastu kene dapatkan pulak persetujuan Yang DiPertua untuk mengharamkan pusat hiburan but, korang kene betulkan hati sendiri jek.. kalau semua dah betul kan hati sendiri, semua akan kembali ke jalan yang sebenar,, right? everything start from the first step.. mana ada bende yang tiba-tiba membesar tanpa ada yang mula.. even kamu - kamu- dan kamu yang baca blog ni pon tercipta daripada satu sel sahaja.. then combined and fertilized dengan ovum.. mana ada korang tetiba jadi korang yang umur 20 30 40 tahun tanpa starting kan? adoiyai...

kerisauan ni bukan lah terluah kerana ingin kan sebuah publicity yang menunjukkan bahawa aku jenis yang islamic or what-so-ever but honestly kerana aku masih mempunyai rasa sayang kepada insan bernama saudara seagama..complicated? susah nak faham? simply said, i do care about others because i love them as human called muslim.. anak-anak bangsa yang melambangkan keadaan negara.. buruk akhlak nya, buruk jugak la imej nya.. hurff...

pulangnya aku ke MICET tepat pukul 7.46 pagi... bertolak drp pandan jaya ke alor gajah.. subuh? nak tau aku subuh kat mana? tika itu jam sudah menunjukkan pukul 6.45 pg.. aku, huda dan ana je yang tinggal dalam kereta setelah menghantar labai.. time nak balik tu, kami sekali lagi tersesat.. sesat kali ni membawa kami ke surau.. bijak tak? haha.. kat surau tuh, da pukul 7 pagi kot.. hampeh tol..pada masa yang sama, surau tu sedang menjalankan aktiviti hujung minggu mereka.. iaitu KULIAH SUBUH ! tirai muslimah di buka yang membenarkan para muslimin memandang telus ke arah tempat muslimah.. aku dengan ana plak baru masuk surau tu. kami yang paling muda di situ. semua mata memandang kami. agak malu la jugak. lebih-lebih lagi mata penceramah pon memandang kami. aku and ana just ambik telekung dan terus menuju ke luar surau. solat di luar sahaja. terpaksa. sebab takot mengganggu kuliah tu. and erk..................... ade sorang makcik tu tegur kami.. " lewat subuh ye? " adoiyai... anne anne.. terkena pulak kau...... :p




0 comments: